Proiect Calea ferată Oraviţa – Anina
Fii un bun cetăţean!
Fii un adevărat
bănăţean!
Participă cu sufletul
curat
La restaurarea
monumentului din Banat! „Fiecare popor
şi fiecare epocă stă pe umerii vremurilor trecute”, susținea marele poet Mihai
Eminescu.
În vremea de
azi, ceea ce se distruge iremediabil este propria noastră istorie, cu care, în
trecut, eram gata să ne lăudăm în faţa străinilor.
Televiziunea
Română încearcă în această iarnă să salveze unul dintre numeroasele monumente istorice,
parte a trecutului nostru.
La 1
Decembrie, TVR1 organizează un teledon pentru strângerea de fonduri ce vor fi
folosite în scopul restaurării monumentului câştigător. Printe cele zece
monumente aflate în concurs, se regăseşte Calea
ferată Oraviţa – Anina, vestigiu istoric cu un mare potenţial turistic.
În urma
votului nostru, exprimat telefonic sau prin SMS, linia ferată Oraviţa - Anina
ar putea obţine suma destinată restaurării.
„Recunoştinţă
pentru trecut şi speranţă pentru viitor ar trebui să avem întotdeauna.” – Lubbocca.
Traseul
feroviar Oraviţa – Anina a fost numit „Semeringul bănăţean”, asemănându-se cu
ruta de pe muntele Semering din Austria.
Inaugurată la
15 decembrie 1863, linia ferată are o lungime de 33,4 km., fiind o prelungire a primei căii ferate din România,
Oraviţa – Baziaş.
Lucrările au
necesitat un volum de muncă impresionant din cauza terenului accidentat şi a
componenţei din calcare dure şi compacte a rutei.
Calea ferată
s-a realizat manual, cu săpături în stâncă, deoarece dinamita şi macaraua nu au
fost încă inventate.
Linia Oraviţa
– Anina a devenit cunoscută în Europa şi prin locomotivele sale cu abur de o
construcţie specială.
Ruta feroviară
a însemnat o investiţie strategică pentru Europa Centrală, transportând huila
din munţii Banatului spre Dunăre şi mai
departe, la Viena.
Alături de
imaginea arhitecturală de epocă modernă, existentă şi astăzi, gara Oraviţa e
prima gară cu lift-pasaj pentru acces la peronul situat mai sus de nivelul
străzii.
Traseul
străbătut de această linie ferată este de un pitoresc unic, cu peisaje montane
care încântă sufletul în orice anotimp.
Strămoşii
nostri au dat un leu pentru Ateneu, şi Ateneul s-a construit şi ne mândrim cu
el. De Ziua Naţională a tuturor românilor, putem contribui direct, profesori şi
elevi, la salvarea unei părţi din istoria României: Calea Ferată Oraviţa – Anina.
Spiritul civic,
unitatea, şi solidaritatea să patrundă în gândurile noastre, iar prin apelarea
nr. de telefon 0900-160-440 (0,95euro) sau prin trimiterea unui SMS la 1388 (0,99euro) cu numărul
monumentului, să dovedim că „Tot Banatu-i fruntea!”
Dacă preţuim
moştenirea trecutului, înseamnă că e datoria noastră să luptăm pentru
conservarea valorilor judeţene. Să nu uităm că suntem români! Să nu uităm că
suntem bănăţeni!
|